• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75818
+
-

استقبال از محرم  با شعاری متفاوت در اردبیل

مجتبی لاله | مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اردبیل:


ماه محرم با داشتن فضایل و برکات فراوان فرصت مناسب و ارزشمندی برای خودسازی انسان‌هاست. به همین دلیل امسال با شعار متفاوت «اصلاح جامعه و دوری از فساد» به پیشواز این ماه عظیم‌الشأن خواهیم رفت.

در جامعه کنونی که اهمیت دادن به عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و دینی یک ضرورت حفاظتی به شمار می‌رود، حرکت‌های جمعی با مشارکت مردمی از الزاماتی است که مسیر تعالی و رشد فرهنگ را برای ارتقای اندیشه سلامت‌محور جامعه هموار می‌سازد. تعالی و توسعه فرهنگی جامعه، نیازمند اجرای طرح‌هایی است که از بطن جامعه برخاسته و با انتقال درست فلسفه وجودی آن طرح به بطن جامعه، جوانان و نوجوانان درگیر اجرای خودجوش چنین طرح‌هایی شوند. حضور مردم در ایام محرم بهترین فرصت برای حفاظت و صیانت از داشته‌های فرهنگی و اعتقادی و افزایش دانش و آگاهی دینی است. 

امسال محرم ۹۸ در دارالارشاد اردبیل، با توصیه‌های امام‌جمعه اردبیل متفاوت‌تر از سال‌های قبل خواهد بود و با انتخاب شعار «وإنّما خَرَجْتُ لطَلب الإصلاح فی أمّة جدّی/ من فقط برای اصلاح در امت جدم از وطن خارج شدم» پیش خواهد رفت تا هدف از قیام امام حسین(ع) برای جوانان بیش از پیش تبیین شود. هدفی که جز اصلاح و دوری از فساد نیست.

توجه به این بیان که هنگام خروج از مدینه فرموده‌اند: «إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّهًِْ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَهًِْ جَدّی» نشان می‌دهد امام هدف از قیام خود را اصلاح در امت پیامبر(ص) و احیای امر به معروف و نهی از منکر اعلام و با این انگیزه، سفر تاریخ‌ساز خود را آغاز می‌کند تا برای همیشه جلوی بدعت‌ها را از این واقعه جاودان بگیرد.   هدف اصلی از انتخاب شعار «اصلاح جامعه و دوری از فساد» در اردبیل، اصلاح ساختار اندیشه‌ها و احیای امر به معروف در بین جوانان است؛ چرا که در شرایط کنونی که جوانان در میان رگبارهای تند تبلیغاتی غربی‌ها، مورد هجمه فرهنگی واقع شده‌اند، ارشاد و امر به معروف، امری ضروری به شمار می‌رود و بی‌مناسبت نیست که با مبارزه بی‌امان دستگاه‌های قضایی با مفاسد، حسینی‌وار نور امید را در دل ملت زنده نگه داریم.  

در این زمینه شایسته است اندیشمندان مذهبی اردبیل، برای غنای بیشتر این حرکت مردمی‌دینی و مقابله با اندیشه‌های مغایر با دین مبین اسلام، وارد کارزار شوند و اقدام عملی از سوی مردم را قدر نهند تا در برابر تهاجم اندیشه‌های منحرف که مکتب حسینی را نشانه رفته‌اند، به وسیله حرکت مردمی مقابله کنند.  

آنچه امروز در مورد ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه شاهدیم و تمام تلاش رسانه‌های غرب و نخبگان آن‌ها را در این زمینه می‌بینیم و تلاش مذبوحانه برای نگرش ابزاری به جوانان به‌ویژه زن در قالب آزادی بی‌هویتی صورت می‌گیرد، همگی ضرورت حرکت‌های اصلاحی در این ایام را مسجل می‌کند.  در محرم امسال با شعاری فاخر و جامع به سمت اصلاح خواهیم رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید